Tuesday, February 2, 2010

Bukit Broga, semenyih. KL Pac, Sentul.

My dad terkejut bile aku plan nak pergi broga hill ni, die kate tu tempat jin bertendang, kawasan estate. So that morning 8 of us (aku, sister, fati, has, badrul, dania, jele, hamdan) bertolak dari ampang 7am, sampai kat bukit broga tu kul7.30am..haritu plak la GPS aku bole mampos xnak hidup, mujur la gamblelan aku tu berjaya, terus sampai broga siut!!


(aksi wajib kat atas bukit)

kami just ikut jalan mrr2 tu je, terus ke highway ke silk, then terus ke semenyih, nanti akan jumpe simpang broga tu. sampai je tgk2 dah ramai gile orang park keta kat tepi jalan tu, siap kene bayar parking kalu dah kuar dari parking lot tu. ramai rata2 orang yg pergi sane mmg nak joggin, tapi ramai jgk yg dtg nak maik gambar, mcm kami...hehehe.

so kami pun start mendaki selepas park keta tu, MACAM TAIK penatnye! aku igtkan breeze walk tu maksudnye lengang2 je..lembik lutut wa cakap! has siap ciut semak sebab lembik lutut! orang naik bukit pakai baju jogging, ni ha...amik ko pakai jeans, kemeja, slipar jepon! brader2 yg selisih kami sume bisik2 "pergh...brader tu bawak gitar siut!", " pergh..brader tu pakai slipar jepong je!", "perminah ni mcm yuna siut!"...mcm2 la kuar.


(bibip aku pun sibok nak ikut..)

mujurla ade beberapa port untuk rehat..time kami naik pun orang dah start turun!!so agak jem la skit nak selisih turun2 tu. adik aku plak beberapa kali nk mintak nyawa..SIBUK SANGAT NAK IKUT!HAHAHAHA!padan muke ko...fati hamdan mcm tikus mondok naik ke atas. aku plak last, sbb nk kene tolak bontot adik aku yg muke dah mcm lintah menyanyi dalam crite tikus dalam longkang kumbahan tu...

kat atas tu mmg spectacular la view die...kene plak cuaca amat cerah dan panas, cume xde angin la..still ade jgk setan2 yg suke buang sampah kat atas tu. seronok jgk dapat amik sunrise (xsempat, matahari dah kat atas kepala!) atas pun sunset(tapi kene turun awal..gelap!) seronok dapat gune travel lens, senang nak wide or tele, mcm hamdan punye 18-200mm, si jele plak gune 40-150mm baru die, mesto mantop tu! damn i hate zuiko lens,jeles!!! si badrul plak biasakan diri dgn 18-55mm + 55-200MM baru die, cayalah!what a great combo that is!


(kami kepenatan mendaki..)

hm, kalu nak panjat ni korang kene la bfast dulu, bagi ade tenaga, agak penat jgk panjat bukit ni. attire pun kene la sesuai, kalu ikut ok je pakai jeans tu, kalu ada sendal or kasut would be good enough, yg paling penting, MINUMAN. turun bukit was a bit fun as we can slide all the way samapi bawah bukit...sampai bawah liang lahad pun bole kalu ko nak....

we lunch kat bangi seksyen 15, restoran ANJE nasi beriyani..kambing, pergh!!

the next day plak, we bought some stuff kat area lowyat, igtkan nak ajak p zoo negara untuk berlajar amik gambar sama2 kat dalam tu, best woo amik gambar menatang nih, tapi next time la kut ( bole la dania....bole la...!), petang tu kitorang terus ke area kl pac tu, my cousin MIN rekemen tempat tu, die macam taman dalam kawasan perumahan, kat area sentul.


(fati dan dania)

dalam area ni ade tasik hijau with 2 cute ducks, cume yg agak terkejut is kami x dibenarkan lepas ke bahagian seberang tasik tu, cume bole lepak kat area depan tu je, area kl pac tu je, kate pakgad tu area tu untuk tenant je...yeke tak pakcik tu, stone je aku tgk...nak amik gambar pun die x bagi!


(apo yg siyes sgt tu...?)


(fati dan dania kat padang dipenuhi tahi anjing)

kat atas bukit tu xberkesempatan nk belajar gune reflector, rase mcm xjadi sgt je, lgpun aku pakai yg untuk cermin keta tu, hahaha! byk gune 10-24mm je airitu, mls gile nk tukar lens, gune 50mm pun sikit je, kalu spent time lama lagi atas tu maybe bole la, tapi sbb panas sgt! 50mm aku tu pun kene beli filter zeiss cepat2 skit, glare terus dgt...hehehe(alasan)

next time igt nk gather kawan2 pergi mane2 tempat yg bole belajar amik gambar + bergambar skali, mcm taman burung ke..zoo ke..yg bole picnic skali, saja suka2, hehehe..


(badrul n dania)

11 comments:

nrzmn said...

1) yo yo je pakgad tuh kt klpac tu.

2) tesnion tgk gamba broga, rasa nk bunuh kwn aku yg kene keje aritu, kalau x da bole lumbe dgn kau sape sampai dulu menuju puncak tu.

3) itik itu ada dua ekor je?????????? tibe2 sedih, selama ini ada tiga dowh!

Maknyer said...

min,
1) die cakap, skikit pun aku x paham..hehehe

2) heheheh..letih nak mampos doh!aku bagi free2 je ko potong aku, malas aku nak layan, nak tanggal kepala lutut aku tu ha!

3) sekor lagi tu dah arwah kut..pakgard tu sembelih..

Fati Nagib said...

apesal gambar sepet tuh xjadi..sigh!!!

Maknyer said...

xcukut sepeeet...hehehe, xjadi ke?hish kene p lagi la jawabnye..

badd said...

kene pi banyak2 tempat baru jadi kot...hahahaha!!!!

Maknyer said...

tu la..kene p sawah padi, bukit tabur, zoo negara, taman burung, zoo melaka, zoo taiping, taman tasik taiping, tasik titiwangsa, menara kl, taman klcc, putrajaya, melaka, penang, pantai kemasik, pasar payang, centrl market baru kite dapat "feel" dengan body camera tu...hehehe

Anonymous said...

ko sawan zoo ker? hmm..akan difikirkan..yg pasti bukan hutan! susuk mak tercabot tak pasang2 lagi nih hahhh

Maknyer said...

xpa..ini zoo sume mendatar punya, xde bukit2 dah!siap bole picnic dalam tu, cume kene kongsi dengan berok la time makan tu...

Yani said...

nakgi klpac gak!!! heeee.

AhmadFaiz said...

mcm best je journey korang..main2 kamera..pergh!!!

en_me said...

jeliternyerr.. ehehe