Tuesday, May 15, 2012

Semangkok


Semangkok adalah salah satu pelantar minyak dia laut cina selatan. Semangkok ini antara pelantar minyak terdekat (lebih kurang 2xx km / 45minit chopper). ianya dibina pada tahun 1983 dan mempunyai 1 pelantar satelit.

Sebelum sampai ke pelantar minyak ni, kita akan menaiki helicopter dari airport Kertih, Terengganu. selalunya kita perlu check in di airport seawal 0600hrs, pastikan semua keperluan untuk naik ke pelantar minyak (kursus M-Boset, fit for work, Kad pengenalan, coverall, safety boot, kelengkapan keselamatan) sudah diselesaikan. alatan electronik (laptop, media players, camera, etc) perlu declare di airport.



semangkok ni kecil je platformnye, total man on board dalam 80 lebih je, brucker ade dalam 108 kerusi, terdiri daripada regular crew, utilities dan kontraktor. bermacam2 kaum dan agama ada di Semangkok, semua free untuk mengamalkan agama masing-masing, ada surau yang bole accommodate 25 orang (we have a class after magrib, in shaa Allah).


Didalam quarters, ade 4 tingkat air-conditioned living quarters, you will amaze by the cleanliness of this old platform, lama tapi bersih! bilik2 ada 2 katil double decker yg solid-stable-empuk. kecik je biliknye, dalam  3mx3m je kut, maybe org zaman '83 kecik2, hehehe..astro suma ada, internet, galley die xde la luas sangat, tapi bersih, makanan mcm food court buffet cuma instead of dalam seminggu tu ada special menu, kat sini tiap2 hari special menu!ice cream, western, meggi, drinks,tit bits, snacks..etc. dulu ade mesin aiskim mcm mcD tu, tapi dah rosak+xbersih katanya..so die letak kon dah ko scoop sendiri la aiskim tu, nak 4tingkat ke xkisah, haha!



pakaian yg aku bawak sana sikit je, sbb pagi-tghari-malam-tghmalam  ada laundry. aku just bawak 2coveralls, 3tshirt, brief, 2stoking,2seluar(xkisahla sluar jalang/pendek/trek ke)dan baju sembahyang. pada yg hisap rokok tu pepandai la bawak stock byk2,  98% org sana smoker.



Semangkok field ni ada satu satellite platform, semangkok B, dalam 2km je dari A, selalunya kita akan naik crew boat la, dalam 10minit dan org yg mabuk laut mcm aku ni mmg akan muntah hijau la, huhu! semangkok B ni kecik je, ade quarters jgk, cume ada 6katil sahaja. selalunya production yg akan tidur sini, geng2 maintenance xtido, diorg akan balik hari. dalam 2minggu tu maybe dalam 3-4hari jgk la aku akan berulang ke B ni.




Tips untuk yang baru tu. hmm..layan sahaja macam-macam kepala kat sana, be friends with everyone, life is too short on making enemies, bring along your media players, bawa spare italk banyak2, working time is 0630-1830, be punctual, respect the elderly DAN their position, let it be Platform supervisor, first line supervisors, campboss, safety leaders, room boys or others.

4 comments:

en_me said...

bestnyer gi offshore tuu.. uhhhuu

syazrel said...

Ko intake berape wei?

Maknyer said...

aku intake 31st bro..ko?

syazrel said...

Aku 33 la