Thursday, January 22, 2009

Naik keretapi

Orang Lame cakap, tak baik tanam pokok ciku depan rumah, nanti Family porak poranda..kelawar suke makan buah ciku, manis! Bulu suke duk atas bumbung hopefully akan dapat sambar utk dimakan, kelawar ni biarpun buta, tapi deria diorg ni mantap..bulu 2-3 kali perasan burung, so die pun terbang skali dgn kelawar tu, mujur kucing pun ade kemahiran landing with 4legs on the ground, cool hah!

(mata bulat sbb xpuas hati xdpt kelawar)

Swimming di rumah Bad, hopefully akan melenyapkan segala baby fat(hahaha!more to babi fat), sementara menunggu boyfriend ku tibe(kene pakai card) aku pun try snap few shots, skali ade la pakcik matsalleh ni jogging pass aku, xsampai 5m, die stop..patah balik ke aku.

I was like"alamak, die ni patah balik nape? aku ade menyalahi etika ke?!" dengan keadaan mencangkungnye, aku buat relaks sambil senyum ke pakcik yg dalam 60's tu.

"what kind of photographer are you?" tanye pakcik loghat Perancis tu,

"aaa sudoh, speaking london plok matleh ni..", dalam hati. "Pardon me sir?", ku jawab (sebenarnye tgh susun ayat dalam otak untuk soalan mendatang.)

"yea, what kind of Photograph you like to take, potraits? scenery?", mukenye dgn penuh ghairah.

"hehehe, actually uncle,I like to take voyeur picture(yeeeee la sgt!macam la aku berani cakap tu) i`m still new with this menatang, so i`m still getting use to it, I still learning how to use the manual settings, so right now I'm using the for-loser auto-setting", ku jawab dengan loghat london abis, orang matsalleh pun takut kalu dgr aku cakap..

"oh that`s groooood!(stended muke penuh anticipation setiap matsalleh akan buat), Me myself started to use this almost in your age, btw how old are you?". "25 this year, uncle", dengan hensemnye aku jawab. "wft!(ni dalam hati die kut..)wow! i tought u were 19!......(adengan puji ni terpaksa dipotong risau byk comment pedas)..."

sedang syok2 aku sembang ngan pakcik tu, Jele pun tibe, tapi die duk dalam kete je la...pakcik tu mule bercerita tentang pengalaman die merantau ke seluruh dunia untuk bercuti dan mengambil gambar, from insects at sahara deserts, binatang di zoo US, dan europe (xtau la die kencing ke aku ke kan..mcm betul je bg aku). aku tanye la brand ape die pakai, "I`m using LEICA", he replied..WAAAAAAAH!!!HEBAT GILE!!! brand tu aku tau mmg mahal (xmasuk lense lagi tu...huhuhu,scary), mmg cantik la nk amik potrait ke, gambar hitam putih ke, itu dah level otai2 tu...jele still dalam kereta...pastu die cakap body camera die baru rosak, nak cari baru, tapi die mcm xberkenan ngan model2 baru tu sbb die rase kualiti die x sebagus zaman dulu. aku saje la mencelah, "why not trying using canon or nikon?", "no..no..I dont prefer using japanese model", terus dipatahkan oleh pakcik tu. katenye, die dah biase dgn brand yg die pakai, so die tau mane baik dan mane buruk...(slow2 aku sorok camera cikai aku dalam beg)..jele still buat keras dalam kete xnak turun..

almost 15min bersembang (pakcik tu siap duduk kat sidewalk bersebelahan aku), berkongsi cerita pasal pengalaman masing2, uncle tu decide nak sambung jogging(duh..), "good luck in your work, nice to meet you", salam pakcik tu, sambil menepuk beg camera ku.



sudah2nye kami x swimming pun, sebab syok dengar Jele ajar cara nk main setting camera ni, dari shutter, aperature sume..buat mase skang ni still pening lagi, tapi try&error la, seronok dapat member yang suke ajar, hopefully Mirul & Jele ni akan beli jgk camera idaman diorang, bole lagi ajar aku care nk gune. kami dah mule berangan nak panjat bukit melawati blakang ni, nak amik gambar, tapi risau kalu tersepak anak jin atau lumbe lari dgn babi hutan.

"Jom la naik ketapi, aku xpenah naik lagi doww.., kite p bangkok ke from KL"jele. seronok jgk, brenti setiap stesen, amik shot kan?hehehe..xmasuk mabuk ketapi lg tu. angan2 kami bersambung nak masuk taman negara dan ke pulau, dan ke pekan2 nostalgia, dan ke europe..tu la perangai 2ekor budak-papa-asal bergaya-telanjang dalam apartment sambil tunggu kawan2 abis karoke untuk join dinner..

(roti nan butter+milo air pekat tahap kordial)

damn..kengkawan sambung sampai 3am! so aku ngan jele makan kat mapley, sambil tanye ape nak amik, jele cakap ade 2 choice, desinger or field servicing..the later tu penat skit, tapi masyuk la, sebab last2 pun ko akan masuk opis jgk, cume jadi cacai je la awal2 tu..we`ll see about that. duk laut sokmo ni kang rosak alat jantina aku kene radiasi kang!huhu..

The nextday pukul 10am..Ali call ajak teman p bfast. kebetulan keluar umah tu, Atong call jgk sbb die anta servis kete so nak ajak makan jgk. so kami headed tu the one and only NZ corner (aahhh!!), meggi goreng telur mate lembik menjadi santapan..sampai 1.30pm..

( Ini bukan Pak arab)


Ali dapat text, ade awek budak skolah die merangkap ex-school mate aku ajak lunch kat Nikmat, restoran rival NZ di bawah bukit bersebelahan..dengan pantas kami pergi! perut nk pecah, tapi berlakon buat2 lapar, dan makan lagi..

2pm, atong nak tgk bukit antarabangsa, kawasan tanah runtuh, so my tour guide Mr Ali bwk kami pusing bukit tu, then usha KL dari atas(damn i forgot to bring a camera!), dan p ke rumah mewah (tetapi dihalau dengan sopan oleh PM diorg).

Then ali nak pusing DUKE highway plak..jom!!xdehal la! dah siap pusing..kami lapar balik, singgah NZ lagi, makan Nan butter(lagi), tut tap tut tap, dah 5.30pm!!!ali ajak lepak ngan budak2 skolah die(merangkap budak skolah aku), tapi aku dah xlarat..balik umah!mlm tu atong ajak main tenis plak.

Hujan lebat petang tu skejap, dah sampai umah atong court still basah, rumput tu takung air, but kami bantai je main, hopefully tali raket aku lambat lagi reput. bola basah dan berat menghalang kredebiliti atong untuk menyerlah, ditambah pula dengan timun yang dilempar dari tingkat atas (baruah mane ntah xsenonoh baling)..

2hrs played, then aku balik umah kul 10.30pm, vacum umah skit, pagi ni my mum nk buat morning coffee untuk member2 kertih die dulu. makan ayam goreng dalam microwave, sambil dalam phone ngan kecik, die berdebar nk present dalam meeting die tomorrow.

5 comments:

badd said...

camera mende mu beli nye???macam best je???bagi details skit pasal camera tuh...

Maknyer said...

fati punye..Sony A300, ade dalam link post aku tu (kat gambar model mate sepet tu)

Yani said...

"i thought u're 19".whatever btol.

Maknyer said...

jeles puang ni..sebab ramai orang cakap aku ni adik ko kan...hahaha!

Aishah Rahman said...

haha perasan awet muda laa pulak... atong x puas ati ko ckp pasal court basah n credibility tuh hahaha...