Monday, January 18, 2010

dimaki insan kecewa

Hari ahad kerja...BANYAK call!!gile terkejut dari 8-5pm xputus2! hari ni aku dapat satu customer ni dari johor, bukan melayu.. xde greeting2nye, terus maki aku,huhuhu! padahal problem die tu mmg bole je aku solve, aku buat kerja aku secepat mungkin dan mengelakkan die dari cakap banyak. then aku saje la tgk report2 previous die..ish2, kurang ajar punye manusia die ni, maybe die ni golongan kecewa dengan tahap internet malaysia ni dan kecewa dengan kerajaan yg memerintah malaysia ni, hampir setiap call die ade tercatit remark yg mengatakan die ni akan mencarut, maki, kutuk (ko cakap dalam phone bole la..umur baya2 aku je,hehehe), ade tu die siap hantar email mencarut2 kutuk ceo ak skali(hahahaha!)dengan kerajaan2 sekali pun kene!

well, sebagai melayu mmg aku akan terasa, tapi die ade point jgk, sbb die letak singapore n taiwan sebagai contoh negara y bole bagi internet service yg lagi laju dan murah dari negara kita..

I`m so happy one of my best friend dah angkat sebijik 500D! the oldest japanese reliable brand!aku rasela ni mmg body camera terbaik untuk beginner or normal photographer zaman skang ni, sbb ramai gile yg dah pakai dslr ni!

hm, xsilap aku model ni gune digic4 kut, ISO mantop!up to ISO12800(compareble, ntah2 lagi better than sony a550!) video summore! liveview die pun dah ade face detection skang ni, baru aku sedar skang ni liveview tu memainkan peranan untuk memudahkan metering camera tu untuk ubah exposure keseluruhan gambar bile kite focus ke muka seseorang (gune overview finder pun xakan dapat result yg kite nak, melainkan gune AEL ke...)


the new 500d ( dalam rm 3k la kut)

berbalik pada camera ni, rupa die hampir sama dengan camera mirul si 450D tu cume die dah gune processor baru dan ade extra button skit lah..sebabkan aku cuti esk, so aku saje2 la nk cucuk budak2 canon ni untuk MENAMBAHKAN koleksi lens dah aksesori diorang..yela xkan nk gune kitlens kontot korang tu je kan..hehehe!


Canon 430EX II dalam RM1130

hm, aku rasela flash ni la bende paling penting kalu korang nk beli dulu, sbb byk bende korang bole buat dengan flash, bole belajar lantun2 cahaya, bole wireless...(oops!!korang xbole,hahaha!kene beli trigger), bole amik gambar dalam lowlight. tapi flash ni kalu nk beli makesure lah yg korang ni betul2 akan gunekan, maksud aku korang akan gunekan untuk amik gambar wedding ke, selalu join party2 ke, or mase hari raya ke..sebab bende ni kan mahal, rugi kalu setakat hobi ko amik gambar lanskap or skodeng orang bogel kat pantai sepanyol..



Canon 50mm F1.8 II dalam RM320(wajib2 beli!)

ha..magic lens!kengkawan aku mesti suke kalu aku gune 50mm aku snap gambar diorang, diorg kate lens ni buat gambar lawa, nape? sbb depth of field image tu buatkan background die blur, korang bole buat image tu dengan hanya gune telephotolens dan amik dari jarak yg belakang skit, sambil zoom ke subjek dan makesure background jauh, tapi dengan adenye lens kontot ni, its easier to get the result, tambahan its f1.8! good for low light! aku try jgk main2 compare lens ni dengan 50mm nikon zul, aku rase mcm canon ni punye mcm lagi cun je...tapi malas la nk cakap mane lagi cun kan...(wahaha!kene pukul plak nnt!)


Canon 55-250mm F4-5.6 IS plak dalam RM920

memandangkan korang dah beli bodi skali dengan kitlens, kalau korang nk jimat skit, bole la beli lens ni, cume kene tukar2 lens la selalu, kalu nk all- in- 1 lens bole la sambar 18200 terus, tapi lens 55-250ni aku rase image quality die better dari 18-200 tu (ini kalu dibandingkan sebelah2 la..mate kasar xnampak SANGAT la..), telephoto lens ni seronok jgk macam let say korang nk jalan2 p taman burung ke, zoo ke, tgk f1 ke, bola ke, sgtla bergune!



Canon 10-22mm F3.5-4.5 USM dalam RM2730, pergh!

hehehe, kalu dah kaya skit tu wide lens ni kenenenenenene beli! seronok wa cakap lu! dengar cerita model canon ni agak teruk vignett(hitam kat hujung bucu gmbar) dan distortion(tapi better dari tamron aku), tapi lens ni ade USM(ultraSonicMotor), smooth quite focusing. wide lens ni amat2 sesuai untuk lanskap, parti, tight space, tapi xseronok kalu gine banyak sangat.



bateri grip...dalam rm5-7ratus la kut

hehehe, dulu aku beli ni nk nampakkan camera aku besar mcm pro! tapi sebab sony dah designkan the BEST bateri grip, mmg jarang aku bukak dah, canon n nikon agak kureng skit sbb maybe tujuan die hanya untuk letak batery spare je kut ( yup!batery grip ni untuk letak 2bateri, die akan switch automamtically), sangat berguna kalau nk amik potrait ke, xpayahla angkat ketiak tu..hhehehe.


Canon 18-200mm F3.5-5.6 IS = RM2600
all in one lens, sangaaaaaat la practical, seronok aku main dengan 18200VR zul, semua shoot ko bole amik dengan gunekan 1lens ni je, aku sgt2 rekemen korang beli bundle skali dengan bodi, mmg agak mahal, tapi korang bole save dalam rm700 kalu beli bundle tuh!sbb ape rekemended? sbb lens ni korang bole belajar or explore dengan lebih cepat, maksud aku kalu korang gune kitlens tu, korang akan terbatas dengan focal range lens tu.. yela 18-55 vs 18200! dengan 18200 tu korang bole gunekan sebagai lens potrait, wide, telephoto..sume dalam satu! dan kalu travel pun senang je, bawak bodi dgn lens ni je! aku mmg minat gile (my fav is 18250 sigma OS HSM!) tapi pikir2 setakat aku melancong(ke mana je pun) ni, mmg aku akan bawak SEMUA lens aku, hahaha!so lebih baik xpayah beli..

hehehe, ni sekadar cadangan je..ni pun bedasarkan ape yg aku pikir skang ni je, ade banyaaaak lagi lens dari canon ni yg sesuai untuk amateur dan pro, mmg beza optical quality die, tapi tgk keseusaian korang la..xkan la sekadar nk amik gmbar kawan2 dalam bilik karoke tapi nk gune lens Canon 24-70mm F2.8L USM yg harge RM5400 tu!!hehehe, tapi kalu betul2 mampu ape salahnya?

hm..akan ku tunggu tahun ni! dijangka: exmorR real ISO100-12800, AF-assist, twin dial(aperature&shutter), liveview, HD(hm..not so sure aku minat ke, bantai je!)..watch out 7D,E30&D300s!heheheh;-)

5 comments:

Anonymous said...

bper lame area jhr terganggu nih??aku pn stress intenet mcm babas kat umh n off...aku pn br call geng2 cs ko smlm..tp akak berbudi bhs ok...da letak tepon br marah2...hihihi...

~badariah

Maknyer said...

dalam seminggu la tops, die nk upgrade tu, takut ke rival punye pasal..hehehe, buatnye kejap je, biase la buat satu, minum kopi dulu, buat satu, isap rokok dulu..

Anonymous said...

aku tak penah lagi maki streamyx,sgt berbudi bahase lagi..stkat call maki2 maxis,selalu dah kot,hahaha...tp bukan golongan org jhr tuh lagi la...

~anti MAXIS~

Maknyer said...

hehehe,jgn dibiarkan hidup anda diselubungi maki..hihi!

Anonymous said...

Hidup Canon...!!!