Tuesday, January 19, 2010

Saja bikin keliru..huhu

Kawan baik aku nak beli camera untuk kawin die, mmg pening skit zaman skang ni nk beli camera sbb byk brand choice..bajet die dalam rm2100 je, yela nk beli yg mahal2 wakpe, bukannye nk cari sumber rezeki pun dengan menatang tu, cume nk ikut trend-sume-pakai-dslr-sape xpakai-loser (hahaha!kidding, pakai untuk mendapat kepuasan pengawalan mode pengambilan gambar la..)

skang ni byk choice ade! dari canon1000D, rm2k( nk edit senang, liveview), nikon D3000, rm2k( viewfinder luas!9pointAF, in-body editing, AF-assist,vivid pictures), olympus E450 rm2k (color cantik!lens2 yg amat cun& bagus!cute size), sony a230 rm1.7k (cheap!ISO3200, build-in steady shoot)

hehehe, aku pun xtau ape budak2 from fotofreakz dah buat ke member aku ni sebab die nk angkat a230 (production akan stop) ni, serious aku xde kene mengena dgn hasutan@poison tu, sbb aku suh die beli canon 5D mark2 je, haahaha! street price camera ni bole dapat dalam rm1599 skali dengan kitlen18-55mm, or rm2049 skali dengan lens55-200mm. ni bole dikatakan amat berbaloi, sbb harga nk sama dgn D3000 tapi dapat extra lens..review antara 1000D-D3000-a230 pun bg aku berpihak pada sony (tapi maybe reviewer tu dibayar lebih oleh rival2 sony untuk kate yg sony xbagus kut,huhhu..

Sony a330 dalam rm1999

Tapi ade twist kat sini, sony a230 ni mmg murah, sbb xde liveview...bg aku liveview ni cool jgk interms of low&high situation, kalu korang malas baring, korang just tilt je skrin tu, plus ade face&smile detection, korang bole pasang tripod, then xpayah remote, just sengih je..hahaha! untuk model a330 ni, ni lebih kurang sama je mcm camera aku, cume lagi kecik dan die UP kan skit ISO performance die. street price bole dapat dalam rm1899 and kalu tambah lens 55-200 dalam rm2399..hm,mahalrm350 dari a230twin kit.

(tambah rm699 korang akan dapat mini flash, lens50mm, beg)

Lagi satu, skang ni ade promotion kite tambah rm699 dan akan dapat flash HVL20am, lens 50mm f1.8 dan beg cantik, ni kire jimat! flash tu rm 499, lens dlm rm599, beg rm290, 50%less tuh!

lagi satu! aku test gune liveview ni ade face detection, sbb focusing tu akan detect muka subjek, thus akan amik exposure yg betul untuk shoot tu.. korang tgk contoh kat bawah ni. tapi kite bole adjust sendiri exposure tu gune exposure lock button tu, tapi senang je kalu gune liveview.

(kelebihan gune liveview)

hehehe, kalu korang nak lens panjang..aku ade extra,hahah! lens panjang kalu nk amik potrait ke, skodeng ke, telephoto shooting la. lens ni agak slow compare dengan built-in motor lens brand lain. sharpness pun so-so je. harge baru dalam rm899...half price la member2,hehehe..

(underutilized lens aku,hehehe.. sal75-300mm)

4 comments:

badd said...

hmm...menarek review mung nih nyer...so, plan kite minggu depan on la ye...hahaha!!!pudu plaza, here i come!!!

Maknyer said...

heheeh, tq. ok2, xde aral melingtang kite p la jumaat nnt ye..;)

Mohd Nabil Amin said...

bro lens tu ade lagi tak
75-300
berpa nak tolak

Mohd Nabil Amin said...

http://www.facebook.com/nabil.amin1
kalau ade kau pm aku kat sini thanks