Monday, January 18, 2010

DIY: built-in flash cover for wireless flash

Mintak dengan ayah aku negative roll filem2 lama die, sambil tgk camera2 lame die, dah fungus2 sumenye..canon, nikon, yashica dan olympus..aku xtau nape ayah aku takut nk ugn camera aku, padahal sama je, hehehe..

projek ni dah lame aku nak buat tapi asyik terbengkalai je, ini untuk wireless flash aku, selalu nye aku akan gune kan shutter speed 1/200 ke atas untuk dapat HSS (high speed sync) supaya flash body camera aku xkacau subjek tu, tapi ini akan menyebabkan background die gelap, lantas menjadikan gambar tu mcm dramatic. So, kalu aku nk nampakkan gambar tu biasa atau normal, aku kene la gune speed dalam 1/60~1/125, tapi kalu speed ni, aku kene tutup internal flash aku tu dgn tangan. masalahnye, kalu aku tutup dengan tangan, flash yg aku set up kan tu xakan dapat signal wireless dari bodi camera aku tu!

filem yg telah digunting untuk diselit

so dengan adanya filem roll ni, aku akn still dapat signal dari bodi ke wireless flash aku sambil x digangu oleh build-in flash aku, hehehe.. cool hah? aku just selitkan je ke flash bodi camera aku tu je, then terus snap!

roll filem telah diselit ke bodi camera

hehehe, lepas ni bole la modeling, reflector(tutup cermin kereta) dah ade dah! cume nk kene ade model yg fotogedik je la!huhu!

4 comments:

Yani said...

aku aku nak jadi modellll.
thanksss.

Maknyer said...

xnak!

~hamdan~ said...

Dah tentu la aku calon yg sesuai kan????kan??kan?haha

Maknyer said...

sebabkan ko terlampau hensemkan hamdan, aku bagi ko pegangkan reflector aku je lah, amacam? eh...susah tau keje tu!slalu kene maki(mcm kerja aku la), pastu kene reflect betul2 angle cahaya tu ke muke subjek!hehehe..