Friday, April 24, 2009

Mata ku Berpinar!


gile saspen tgk united lawan pompey semalam, punyela byk peluang tapi x score..mujur la carrick-i`am-the-pass-master seal off game tu. mcm biase la tido lewat, tambah plak barca belasah sevilla 4-0 tuh!

balik dari teman nenek check pencen, my ex-dormate called, ajak g menembak kat zoo, weh..dah kul5 kut ni! belasah je la. then i call kawan abah yg keje kat situ, die kate boleh datang lagi, hehehehe time balik keje ni la ko baru nk p zoo ye! binatang nk punch card dah pun!

sampai kat "special' enterance tu, kami pun masuk la as a student nk buat 'survey' tentang alam sekitar dan haiwan..hahahaha! bengang je pakgard2 jage gate tu bagi budak2 masuk FREE ni, hehehe..selamat rm15!

(ayen dengan minoltanye..)

target aku is nk panning burung bangau yg terbang atas tasik tu, duk shoot2, rase nk lempar je camera tu dalam tasik..TAK JADI! kalu ikut nk duduk je tapi tebing tu, tapi ayen nk pusing satu zoo tu.

(spesis ape ntah die ni..lupe)

mmg betul pun sangkaan, mamalia sume dah masuk kandang, tinggal menatan2 x glemer je still berkeliaran,hehehe. he wanted to test his new 35-210mm lens, syok woo pakai tu, siap ade motor focusing tuh! aku plak gune SAL75-300.

(musim mengawan, kene siap kan umah)

(bokehkehkehkeh..)

(datangla dekat skit...bole snap lobang hidung ko tu!)

mase nk amik panning tu, aku just setting ke A (apeture) mode je..patutnye set la ke S (shutter) mode, kalau nk berasa hebat skit, set la ke Manual tu,hehhehe. xsilap aku gambar burung ni aku set F11, 1\250..kalu slowkan lagi ke 1\100 lagi cun kut, patutnye kene test tadi..nk cepat punye pasal. mujur la aku set auto focus ke continuous, senang skit nk lock menatang nih..

(baru lepas rogol singe betine)

(wsup croc?)

(tuntung)

sebut tuntung ni, dulu aku teman skali bapak aku mancing kat kuala sungai kertih, terengganu tu. skali sangkut la umpan tu, kuat gile die tarik, igtkan dapat bapak ikan jaws ke, nk sampai ke permukaan tu, skali tuntung da....die punye kuat lawan dalam air tu sampai pucat muke ayah aku, mase timbul kat permukaan tu igt kan mcm ikan pari,hehehe, jenuh la kami nk cabut mata kail tu dari mulut die! mujur ade anak2 nelayan tolong hulur jari kat mulut menatang tu, mencanak2 die lari masuk air balik..fuh!

(gile ko!sampai kecut mak ko punye ko sedut ek!!)

(panas, brendam jah!)

dah kul 1am ni aku masih segar lagi mata nih! mahu x, dah 3hari tido lewat! so aku try la main flash seperti yg ayen ajar aku petang tadi, cool hah!hehehehe!

(twin brother, eheheh)

xde la rocket-science pun bende nih, aku buat ni dalam bilik je, tutup lampu sume, letak camera kat tripod (hamdan..beli nk beli tripod rm200 tu?hehehe) then set mode M, apeture korang set, say..F11 ke, then shutter set la dalam 20" ke...pastu ko snap la dalam gelap tu, selepas je tekan tu, ko ade 20saat la nk buat mcm aku buat dlm gambar tu, ko fire la flash ko tu dari button 'test' tu..

tapi make sure yang arah pancaran flash ko tu jgn bertindih antara 1 sama lain, nnt jadi ghost plak nnt, kalu pakai lampu suluh ok lagi la kut, ade orang bole buat sampai 5 'diri sendiri', stakat ni aku jadi 3 je tu pun x jadi sgt +mata aku dah berbintang2 nk migrain dah nengok flash..

bawah ni plak same je kaedahnye, cume pakai LED la..

(for birthday girl hari rabu arituh..gile sweet mcm diari AF lah!)

13 comments:

nrzmn said...

ceh ceh ceh.

nrzmn said...

x saspen pon game smlm. bosan giler.

Maknyer said...

yela..2-0 je pun, ptt 9-0 br xbosan kan,hehehe..yg game 4-4&0-0 tu maybe "saspen" kut...hehehe

badd said...

yeah!!!go man utd!!!go man utd!!!carrick-i'am-the-pass-master???hahaha...boleh laa...

Maknyer said...

mesti la bad!!mane lagi nk cari midfield yg pass seTEPAT carrick?!mane lg nk dpt winger yg seLICIK ronaldo?!mane lg nk dpt striker yg seKUAT rooney?!mane lg nk dpt defend yg seKENTAL vidic?!mane lagi nk dpt keeper yg reflek sePANTAS vandesar?!xde lagi thru-pass plg MELELEH selain anderson...hahahahahah!!! (janji manu je sume yg terbaik!!)

Yani said...

nak gmba mcm ko tu weh.

i want i want!

~hamdan~ said...

gile dah maju ko ni....bnyk boleh aku blaja ni bang. ... apa yg ko merepek kat last section tu pun aku tak paham.. adoiiiii....

Fati Nagib said...

menanah telinga aku dgr cite bola nih..btw ko skang keje ng National Geography ke WWF?? Asyik entry binatang2 jek..Dah xgheti nak amik gambo org??

Fati Nagib said...

Hamdan >> Ape lagi jom ah kite amik gambar 5 imej sendiri macam yang mamat nih buat..kate dah ade kat KL kan..buang sket fungus mungus ko tuh hah

Maknyer said...

bole,senang je, nnt kite buat same2 ye bro..

menatang ni saye ok skit sbb die xmarah kalu shot tu x creative,hehehe..kalu amik gmbar orang xcantik nnt kene kutuk lalu aku nangis sorang kat bucu dewan merak kayangan...

fafa said...

tang singa tu lawak la bro!
hahahahahaha
go united go united!

Unknown said...

hahaha...btul 2 fati mamat nie ntah braper kali g zoo aku rase..aku rase better ko bukak kedai kat zoo 2 ambik gambar binatang bersama tourist..dpt duit...ko shot gambar bebyk nie ko xnak jual ker r ambik competition aku tgk byk ko dh explore nie..Anyway suppose ko x yah ambik engineering sepatutnyer ambik bidang penggambaran kat uitm. nampak gaya ko ader bakat...hehehe..wah romantiknyer gambo utk besday gurl...ceh ceh

Maknyer said...

waduh!terduduk aku ke komen ko nih!hahaha!terima kasih;-)